Søk beste båtlån uten egenkapital

Her tar vi en nærmere kikk på markedet for båtlån og hvilke alternativer det er å velge mellom. Det inkluderer en analyse av lånets kostnader og de kravene som stilles fra bankens side.

Alternativ 1: Lån til båt med egenkapital

Båtlån med sikkerhet tilbys kun av et lite antall banker, der kostnadene i stor grad avgjøres av båtens størrelse og salgsverdi. Her kreves det salgspant i båten, hvor tinglysningsgebyret for øyeblikket ligger på kr 1051,-.

Egenkapitalkravet er på 35 %, men varierer fra bank til bank. Det betyr at du kan låne opptil 65 % av båtens totale kjøpesum.

Hvilken finansieringsmetode du velger vil ha stor innvirkning på kostnader knyttet til forsikring, tinglysning og registrering av båten.

Forsikring er påkrevd for lån med sikkerhet. Prisene ligger på linje med det som kreves for motoriserte kjøretøy og varierer i henhold til båtens verdi, lagringsplass og tiltak knyttet til sikkerhet. Sistnevnte inkluderer slike tiltak som ID-merking, oppbevaring i havn med vakthold etc.

Registrering av båten i et maritimt register er også påkrevd. Mindre fartøy (opp til 7 meter) vil måtte registreres i småbåtregisteret, mens større fartøy (fra 7 til 25 meter) vil registreres i skipsregisteret. Kostnadene strekker seg fra noen hundrelapper til over kr 4000,- for nyregistreringer.*

Effektivt rentenivå er lavest for denne typen lån. Det skyldes at banken påtar seg mindre risiko når den har pant i fartøyet. Båtlån med sikkerhet tilbys som oftest med et effektivt rentenivå under 8%.

* Prisene gjelder kun for nyregistrering av båt. Avgift for omregistrering er betydelig lavere.

Alternativ 2: Båtlån uten sikkerhet (egenkapital)

Båtlån uten sikkerhet er utvilsomt den mest fleksible løsningen. Et slik lån passer i utgangspunktet best for deg som ønsker å kjøpe en mindre båt med lavere verdi.

Effektivt rentenivå avhenger av kredittverdigheten din, men vil som regel ligge et sted mellom 5% til 15%. Til gjengjeld kan du spare tusenvis av kroner i form av reduserte gebyrer. Fordelene med denne typen finansiering kan oppsummeres på følgende måte:

  • Du kan låne 100 % av kjøpssummen.
  • Du slipper betale egenandel.
  • Du slipper betale for tinglysning av salgspant.
  • Du velger selv om du ønsker å forsikre båten.
  • Ingen krav til registrering i et båtregister (såfremt den er under 15 meter lang).
  • Hos én norsk bank slipper du i tillegg å betale verken etableringsgebyr eller termingebyr.

Santander Bank båtlån med og uten egenkapital

Santander Bank er en av de få som tilbyr båtlån både med og uten sikkerhet. Kostnadene avhenger i stor grad av båtens størrelse og hvorvidt du kan stille nok egenkapital.

For et båtlån med sikkerhet gjelder følgende vilkår:

  • Låntaker betaler tinglysning av salgspant.
  • Krav om 35 % egenkapital.
  • Etableringsgebyret varierer mellom kr 2800,- og 6258,-, avhengig av båtens lengde.
  • Termingebyret ligger mellom kr 50,- og 85,- per måned.
  • Lån opptil kr 1.300.000,- med maks 15 års nedbetalingstid.
  • Effektivt rentenivå starter f.o.m. 7,35 %.

For et båtlån uten sikkerhet hos Santander gjelder følgende vilkår:

  • Ingen krav til tinglysning
  • Ingen krav til egenandel
  • Ingen etableringsgebyr eller termingebyr for lån mellom kr 10.000 og 70.000,-.
  • Lån fra kr 10.000 til 350.000,- med maks 5 års nedbetalingstid.
  • Effektivt rentenivå varierer mellom 8,2 og 28,8 %.

Fordelen med å velge Santander er først og fremst det helt gebyrfrie forbrukslånet. Har du solid privatøkonomi står det ingenting i veien for å oppnå et gunstig effektivt rentenivå. Denne typen lån passer utmerket for den som ønsker å kjøpe småbåt, uten å måtte innfri alle de kravene som banken stiller.

Les også: Caravanlån – lån til campingvogn og bobil

Hvilken båtlån du bør velge avhenger av pris, lengde og egenkapital.
Har du funnet drømmebåten? Velg riktig type båtlån og spar tusenvis av kroner hver måned.

Les dette før du tar opp lån til båt

Planlegger du å kjøpe bruktbåt av en privatperson, er det flere ting du bør ha tenkt nøye gjennom og undersøkt før du gjennomfører handelen. Her får du sjekklisten:

#1 Vurder hvilken båttype du foretrekker

Det første du bør gjøre, er å tenke gjennom hvilken båttype du ønsker å ha. Foretrekker du en liten åpen båt for korte dagsturer, eller en større båt med overnattingsmuligheter? Er du på jakt etter skjærgårdsjeep, cabincruiser, tresjekte, jolle eller seilbåt? Hvor mange hk ønsker du båtmotoren skal ha? Hvor mange personer skal båten kunne ta?

Du bør også skaffe deg oversikt over hva det koster med båtplass, og planlegge hvor du skal lagre båten om vinteren.

#2 Undersøk priser

Når du har funnet din ideelle båttype, kan du f.eks. sjekke prisnivået for denne typen bruktbåt på Finn.no. Her finner du landsoversikt over utallige bruktbåter til salgs i ulike kategorier, og du kan enkelt avgrense søket til å gjelde kun for ditt distrikt. 

#3 Dra på visning

Kjøp aldri en båt usett. Undersøk alltid for synlige skader og at motoren fungerer som den skal.

Har du funnet den perfekte båten som er for salg med hensyn til pris og bruksområde, er det på tide å dra på visning. Kjøp aldri en båt usett, og ta gjerne med deg en båtkyndig person på visningen.

Undersøk om båten har synlige skader innvendig eller utvendig, og sjekk om motoren fungerer som den skal. Ligger båten på vann, vil det beste være å be om en prøvetur. 

Hvis båten ligger på land, bør du se etter om båten har skader på skroget. Du bør også spør selger om båten tidligere har vært utsatt for skade, og be om dokumentasjon på båtens servicehistorikk.

#4 Er båten CE-merket?

Alle fritidsbåter som er produsert etter 1998 skal ha CE-merking, dersom båten er mellom 2,5 meter og 24 meter lang. CE-merking betyr at båten er produsert i henhold til EU-regelverket, og av sikkerhetsmessige årsaker er det forbudt å ta i bruk en båt som ikke er CE-merket.

#5 Sjekk Småbåtsregisteret

Dersom du mistenker at bruktbåten du vil kjøpe er tyvegods, kan du gå inn og sjekke dette på nettsiden til Småbåtregisteret. Her finner du en liste over båter som er meldt savnet, og oversikten gjelder for hele landet.

#6 Sjekk om det er heftelser på båten

Gå inn på nettsidene til Sjøfartsdirektoratet for å undersøke om det er heftelser på båten. 

#7 Skriv alltid kontrakt

Du bør alltid skrive kontrakt dersom du skal kjøpe bruktbåt av en privatperson. Kontrakten er et bevis på at handelen har funnet sted, og du stiller sterkere dersom du skulle oppdage feil eller mangler på båten i ettertid. Du har 2 års reklamasjonsrett på kjøp av bruktbåt av en privatperson.

Bruk gjerne Forbrukerrådets kontrakt ved kjøp og salg av bruktbåt mellom privatpersoner.

#8 Ikke glem at båten må forsikres

forsikring
Båtlån med sikkerhet krever at du forsikrer fartøyet hos de fleste banker.

For å ta opp båtlån med sikkerhet vil banken kreve at du forsikrer fartøyet. Dersom båten koster over kr. 100.000,- anbefales det å tegne båtforsikring. Det er også vanlig praksis at forsikringsselskapet tilbyr deg rabatter dersom du ID-merker båten. Bestått båtførerprøve kan også føre til en lavere forsikringspremium hos noen.

Banken vil kreve at du kjøper kaskoforsikring for fartøyet, og at det registreres i tilhørende skipsregister.

Årsaken til at banken krever kjøp av forsikring er enkel. Skulle båten gå tapt, vil også bankens pantesikkerhet bortfalle.

Vær bevisst på de begrensningene som følger med visse typer båtforsikring. Noen eksperter fraråder blant annet kjøp av ansvarsforsikring. Les mer om båtlån hos Santander.

Velg lånebeløp: 123
Meny