Forbrukslån på timen eller minuttet?

Du får nok ikke et forbrukslån på minuttet eller timen, med mindre du låner privat. Slike uttrykk er villedende dersom vi snakker om å få selve lånet utbetalt så raskt.

Du kan derimot få svar på søknaden innen minutter eller timer, men utbetalingen tar lengre tid.

Les om hvordan søknadsprosessen foregår, og få tips som kan spare deg for unødvendige kostnader.

Innsending av søknad om forbrukslån på minuttet eller timen

Å søke om et forbrukslån er ikke komplisert. Opplysningene som trengs er; personnummer, telefonnummer og e-postadresse. Dette fylles vanligvis ut i et skjema på samme side som du oppgir ønsket lånesum og nedbetalingstid.

Dersom du skal bruke pengene til refinansiering krysser du av for dette i en egen boks. Deretter oppgir du navn på kreditor og summen som skal innfris.

Du kan bli bedt om å oppgi formål for lånet, eller krysse av for at pengene ikke vil bli brukt til ulovligheter. Dette har med loven om hvitvasking å gjøre. Du står uansett fritt til å bruke lånet til alle lovlige formål, og trenger ikke bekymre deg dersom du ombestemmer deg underveis.

Svar på søknaden kommer innen kort tid

Når du søker om et forbrukslån er bankene pålagte å foreta en kredittvurdering. For å kunne gjøre dette må de innhente opplysninger om økonomien din.

Opplysningene hentes fra blant annet kredittopplysningsbyråer og Gjeldsregisteret.

All relevant informasjon er digitalisert og hentes derfor inn av datamaskiner i banken. Med opplysningene tilgjengelig kan de kredittvurdere deg innen kort tid. Resultatet er at bankene som regel gir svar på søknaden innen noen minutter eller timer.

Når du har mottatt tilbudet

Noen banker sender deg en SMS og e-post kun noen minutter etter at du søkte. E-posten vil inneholde et lånetilbud dersom søknaden ble godkjent.

Dersom banken aksepterer søknaden vil du få et lånetilbud. Mange banker sender også en SMS for å varsle deg om at de har sendt e-posten.

Lånetilbudet kan du akseptere med BankID.

Utbetaling av lånet

Det som tar lengst tid er selve overførselen av pengene når det er snakk om to ulike bankselskap. Systemet som norske banker bruker har fem tidspunkt for overførsler på hverdagene. Disse er kl. 05.45, 09.45, 11.45, 13.45 og 15.45.

Dersom banken har mottatt all dokumentasjon, og du har akseptert låneavtalen med BankID for eksempel klokken 12.30 på en hverdag, vil pengene tidligst overføres til kontoen din klokken 13.45. Du vil deretter ha summen disponibelt omtrent 15 minutter senere.

Om alt dette i stedet skjedde klokken 16.00 på en fredag vil du tidligst ha pengene disponibelt mandag morgen omtrent klokken 06.00.

Spør i banken du bruker til vanlig om å få BankID dersom du ikke har det allerede.

Pass på å oppgi riktig informasjon

Visste du at hyppige adresseforandringer kan virke negativt på kredittscoren din? Av denne grunnen burde for eksempel ikke studenter ikke adresse i Folkeregisteret, men heller stå registrert på foreldrenes adresse.

Dersom du oppgir for eksempel feil telefonnummer eller personnummer i søknadsskjemaet vil dette føre til forsinkelser.

Banken må da kontakte deg på et eller annet vis får å få de riktige opplysningene. En vanlig tabbe er å oppgi feil adresse. Banken sjekker nemlig hva du står oppført med i Folkeregisteret.

Er du student er du kanskje registrert med adressen til foreldrene, men bor fysisk på en annen adresse. Er du i tvil bør du sjekke i Folkeregisteret på forhånd.

Banken kan se gjennom søknaden om forbrukslån manuelt

I noen tilfeller vil en av bankens kundebehandlere se igjennom søknaden din før den godkjennes. Dette kan være at søknaden er helt på grensen til å bli akseptert fordi kredittscoren din er lav, eller at du søkte om en høy sum.

I alle tilfeller blir tidsbruken da bestemt av om banken har ledig kapasitet. Vanligvis skjer også dette samme dag du søker så lenge det er snakk om innen arbeidstid på hverdager. Har du uflaks må du kanskje vente en dag eller to ekstra.

Ha klar dokumentasjon når du søker om forbrukslån med svar på minuttet eller timen

Mange glemmer at bankene spør om dokumentasjon på inntekt. Dette bør ligge klart på datamaskinen din dersom du vil ha en rask saksbehandling. Mangler du lønnslipper eller skattemelding må du kontakte henholdsvis arbeidsgiver og skattekontoret for å få tilsendt kopier.

Dette er vanlig informasjon som det kan bes om:

  • Kopi av siste 1,2, eller 3 lønnsslipper eller utbetalingsblankett for trygd (antallet varierer fra bank til bank).
  • Kopi av siste skattemelding.
  • Eventuell dokumentasjon på annen inntekt, for eksempel fra utleie, hobbyvirksomhet, barnebidrag eller lignende som ikke er med på siste skattemelding.

Lånesummer og nedbetalingstid

Du kan betale ekstra avdrag eller innfri lånet når som helst, og uten at det tilkommer kostnader for dette. Jo kortere nedbetalingstid desto mer sparer du. Husk å ringe banken på forhånd.

Nedbetalingstiden på et forbrukslån kan maksimalt være 5 år. Unntaket er dersom du skal bruke pengene til refinansiering. Da vil du kunne få inntil 15 år nedbetalingstid etter visse regler.

Rentebetingelser på forbrukslån på minuttet eller timen

De fleste banker fastsetter rentene ut i fra en individuell vurdering av hver enkelt søker. De ser mest på kredittscoren og betalingsevnen din.

En person med høy score får da tilbud om bedre rentebetingelser enn en person med lav score. Bankene gir som regel også tilbud om lavere renter når lånesummen er høy.

Typiske renter:

  • Banker med lån på inntil flere hundre tusen kroner har normalt cirka 6% som laveste nominelle rente.
  • Den høyeste nominelle renten er gjerne cirka 20%.
  • Et lån på omtrent 100 000 kroner har i gjennomsnitt cirka 12% til 14% som nominelle renter.
  • Banker som kun tilbyr mikrolån og smålån på noen få tusener har som regel langt høyere renter.

Sammenlign alltid effektive renter og totalkostnader fra ulike lånetilbud. De nominelle rentene kan være misvisende dersom det er store forskjeller i gebyrkostnadene. 

Skaff deg mange tilbud på forbrukslån uten sikkerhet

Du kan søke sammen med en medlåner også gjennom en låneagent. Agenten henter da tilbud fra de bankene som aksepterer medlånetakere på forbrukslån.

Siden det alltid vil være forskjeller på rentetilbudene lønner det seg å sende mange søknader. Får du mange tilbud kan du sammenligne betingelsene, og dermed velge det billigste alternativet. Mange velger å bruke en låneagent til dette.

Dette må du vite om låneagenter:

  • Låneagenten tar ikke betalt fra søkeren for tjenesten de utfører (agentselskapene får provisjoner fra bankene).
  • Det går like raskt å få svar fra bankene når søknaden går via en agent.
  • Du vil selv motta alle tilbudene slik at du kan sammenligne betingelsene.
  • Agentselskapene har egne kunderådgivere som er tilgjengelige hvis du trenger hjelp med søknaden.
  • Alle søknader om lån er uforpliktende.
  • Tilbudene du mottar er som regel gyldige i inntil 30 dager.

Du finner mer informasjon om hver enkelt bank eller låneagent i egne omtaler. Se i oversikten vår. Les også nyttige tips om lån på vår blogg.

Oppsummering – forbrukslån på minuttet eller timen

  1. Du får ikke utbetalt et forbrukslån på minuttet eller lån på timen, men svaret kommer uansett raskt.
  2. Så fremt det ikke oppstår forsinkelser kan du få lånet på dagen.
  3. Det er ikke uvanlig at det går mellom 1 og 3 dager fra du søker til pengene er disponible.
  4. Ha klart dokumentasjon på inntekt og BankID.
  5. Tenk nøye igjennom før du tar opp lån uten sikkerhet.
  6. Skaff deg mange tilbud og sammenlign betingelsene før du bestemmer deg.
  7. Betal lånet tilbake så raskt du kan.
  8. Vurder å samle lån og kreditter dersom du har flere.
Velg lånebeløp: 123
Meny