Hva er en betalingsoppfordring?

Det er mange ulike begrep innen lån og betaling. Her ser vi nærmere på hva en betalingsoppfordring er, og hva du bør gjøre dersom du mottar en.

Hvorfor sendes betalingsoppfordring?

En betalingsoppfordring er en oppfordring om å betale en regning eller utestående gjeld, før det sendes til inkasso og eventuell rettslig inndrivelse. Hvis man mottar en betalingsoppfordring har man tidligere mottatt en regning som man har latt være å betale.

I de fleste tilfeller vil det være lovpålagt å sende ut betalingsoppfordring, før man eventuelt sender et krav til inkasso. Det kommer imidlertid an på om kravet stilles av:

  • kreditor som selv krever inn gjelden, da er det ikke lovpålagt med betalingsoppfordring
  • inkassobyrå eller advokat på vegne av kreditor, da er det lovpålagt med betalingsoppfordring
En betalingsoppfordring er, som navnet tilsier, en oppfordring om å betale utestående gjeld. Samtidig er det også et varsel om å reagere, for å ikke få en inkassosak eller i verste fall en betalingsanmerkning på kredittvurderingen sin.

Det er inkassoloven som regulerer hvordan man skal gå frem ved inkassosaker.

Hva skal en betalingsoppfordring inneholde?

Først og fremst så skal det fremkomme at skyldneren har minst 14 dagers frist til å betale det skyldige beløpet, eller å komme med innsigelser dersom vedkommende ikke er enig i kravet.

Videre skal en betalingsoppfordring inneholde:

  • navn på kreditoren gjelden drives inn på vegne av
  • fakturanummer eller annen informasjon som klart viser hva kravet gjelder
  • informasjon om det opprinnelige kravet, samt andre omkostninger, som inkassosalær
  • sats på forsinkelsesrente, og hvilken dato den starter
  • informasjon om hva som vil være konsekvensen av å ikke betale beløpet innen 14 dager

Dersom det er et inkassobyrå som krever inn pengene, er de også pålagt å informere om at skyldneren har rett til å kreve en nemndsbehandling, dersom det er uenighet om kravet.

Betalingsoppfordring er ikke alltid nødvendig

Det er viktig å være klar over at mye av det som er nedfelt i inkassoloven, regulerer hva som kreves når et inkassobyrå eller en advokat krever inn penger på vegne av en kreditor.

Dersom en kreditor selv krever inn pengene, er det ikke like mange krav.

Blant annet betyr det at en kreditor som selv krever inn pengene, ikke må sende en betalingsoppfordring.

En kreditor som selv krever inn et krav, kan sende saken direkte til forliksrådet, i stedet for å bruke ekstra tid på å sende betalingsoppfordring. Da vil det fortsatt være mulig for skyldneren å imøtegå kravet i forliksrådet.

Hvis det er snakk om et såkalt uomtvistet krav, kan kreditor også velge å sende saken rett til namsmyndighetene, som en kombinert forliksklage og såkalt utleggsforretning. Det gjelder for eksempel hvis gjelden kommer fra et lån med en signert låneavtale. Da har skyldneren på forhånd vedtatt gjelden, og kreditor har et legitimt krav.

En ny betalingsoppfordring

Dersom det har blitt sendt en betalingsoppfordring, men ingen av partene har tatt saken videre, skal det etter seks måneder sendes en ny betalingsoppfordring.

Det kan skje dersom skyldner ikke betaler gjelden, men at innkrever heller ikke går til videre rettslige skritt med en gang.

Da må det sendes en ny betalingsoppfordring, for å kunne ta saken videre. Det kalles gjerne «fornyet betalingsoppfordring» eller «ny betalingsoppfordring».

Hvis det ikke er sendt ut inkassovarsel først

Det er viktig å være klar over at hvis det ikke har vært sendt ut et inkassovarsel før man får betalingsoppfordringen, trenger man ikke å betale inkassoomkostningene.

Samtidig er det ikke et krav om at inkassovarselet er mottatt. Det er tilstrekkelig at innkrever kan vise til at vedkommende har sendt inkassovarsel til en adresse hvor man hadde grunn til å tro at skyldneren ville kunne motta det.

Det er viktig å reagere når man mottar en betalingsanmerkning. Man har to uker på å klage på kravet, hvis man ikke er enig. Eller på å betale, hvis man er enig i kravet. Hvis man ikke klarer å betale, kan det være fornuftig å refinansiere gjelden.

Refinansiere ved betalingsoppfordring

Hvis man ikke har penger til å betale en betalingsoppfordring, kan man velge å refinansiere gjelden den stammer fra. Da er det lurt å gjøre det så raskt som mulig, før man får inkassosak og betalingsanmerkning på kredittvurderingen sin.

Det kan gjøres raskt og enkelt ved hjelp av lånemeglere, som for eksempel Okida.

Oppsummert

En betalingsoppfordring er et av flere varsler som sendes ut dersom man ikke betaler en regning man mottar. Hvis man ikke ønsker å imøtegå kravet, bør man snarest betale gjelden som har ført til betalingsoppfordring. Hvis ikke risikerer man at:

  • Saken sendes til forliksrådet og/eller namsmyndighetene
  • Det påløper ytterligere gebyrer og renter